Dlouho jsem zastával názor, že většina malých živnostníků logo nepotřebuje. U většiny freelancerů si to myslím stále. Jejich značka se buduje především kvalitními službami, osobním vystupováním a vizuální styl by jejich byznysu nic extra navíc nepřinesl.
Nicméně existuje jedna skupina řemeslníků a obchodníků, kde je to naopak. Jde mi hlavně o ty, kteří mají svůj obchůdek, dílnu nebo sídlo, kam za nimi chodí zákazníci. Od základních služeb jako jsou kadeřnictví, různé opravny (třeba obuvi), švadleny až po malé obchůdky a bistra. Tam je nutné vizuálně zaujmout a zákazníka “přilákat”.
Pak je důležité mít na fasádě nebo ve výloze informaci o existenci a o nabízených službách. Jednotný grafický styl pak může být zárukou, že výsledek zaujme a přitom neobtěžuje přemírou informací. Zároveň zabezpečí, že zákazníka po vstupu do provozovny nevyplašíme úplně jinou identitou a kvalitou, než je ta, kterou jsme ho přesvědčili ke vstupu.
Zvlášť obtížnou úlohou je upozornit na sebe ve městech. Čím větší město, tím je to těžší. V nejhorším případě na jedné adrese sídlí několik firem, jeden obchod je v přízemí, hospoda ve sklepě, další provozovny jsou na poschodí a ve dvoře. A všichni se dělí o jedinou fasádu. A tak se snaží ostatní “překřičet”. Výsledkem může být vizuální smog.
Ale i v případě, že na svém místě nemá provozovna přímou konkurenci je její vizuální prezentace důležitá. Kolik takových obchůdků a dílniček trápí špatně zvolené barvy, písmo i materiály. Je téměř pravidlem, že se snaží kolemjdoucím sdělit tolik informací, až v tom šumu zanikne to důležité. Výsledek pak působí levně, neprofesionálně a může v některých případech odradit náročnější skupiny zákazníků.
Kvalitní označení provozovny má navíc ještě jeden bonus. Naše okolí je příjemnější a útočí na nás méně vizuálních vjemů.
Co takhle:
:DobryZnak
I to je důvod, proč se mi tolik líbí reklamní kampaň polské Mastercard s názvem :DobryZnak. V rámci kontinuální kampaně spojila živnostníky s designéry a výrobci firemního označení a vytváří pro různé provozovny nový vizuální styl (a zavede v nich platbu kartou). Výsledkem jsou hezčí ulice, spokojení majitelé, více zákazníků a publicita pro Mastercard.
Součástí projektu je i web s návody pro živnostníky, s prezentacemi zúčastněných firem a ukázkami pravidel, kterými se snaží některá polská města regulovat vizuální smog.